Rekrutacja kandydatów, którzy zmieniają branżę jest nieco inna niż procesy na „standardowe” stanowiska w danej firmie. Z założenia taka osoba nie ma tyle wiedzy i doświadczenia, co specjaliści z branży, w pewnym sensie przypomina praktykanta albo stażystę – jej potencjał trzeba odkryć ze skrawków informacji :) Właśnie dlatego, że nie jest to łatwe i mało organizacji umie to robić dobrze, mogą tam czekać perełki!
Jakie kroki mogą na Ciebie czekać w dopasowaniu procesu rekrutacji?
Dopasuj profil osoby, której szukasz
Kandydaci zmieniający branżę nie będą „idealnym kandydatem”, który ma wszystkie potrzebne kompetencje.
Dlatego zanim zaczniesz rekrutację, jasno określ, czego kandydaci w zmianie branży:
- potrzebują, żeby sprawnie działać w wybranej roli,
- potrzebują, żeby przejść przez zmianę branży z sukcesem,
- nie muszą umieć, bo nauczą się tego w Twojej firmie.
Dzięki temu określisz kogo szukasz, a do tego łatwiej dopasujesz „jak to sprawdzisz” ;) Najczęściej wśród cech pojawi się chęć do nauki, motywacja (zaangażowanie) oraz zainteresowanie tematem, bo wiedzę można zdobywać w praktyce.
Dopasuj ogłoszenie, które zobaczą kandydaci w zmianie branży
Osoba zmieniająca branżę nie zna jej tak dobrze jak Ty.
Dlatego w opisie projektu, stanowiska i wymagań miej to w pamięci i sprawdź:
- Czy opis firmy i projektu będzie zrozumiały dla kogoś spoza branży?
- Czy wymagania są jasne i bez złożonych skrótów?
- Czy ogłoszenie zachęca do aplikowania osoby, które nie są pewne swoich kompetencji?
To ostatnie pytanie jest superważne, bo osoby w zmianie branży nie mają pewności co do tego, „czy się nadają”.
Im bardziej zachęcisz je do tego, by spróbowały własnych sił, tym szerszą i bardziej różnorodną pulę kandydatów dostaniesz!
Dopasuj proces rekrutacji, aby sprawdzać to, co nieoczywiste
Rekrutacja kandydatów, którzy zmieniają branżę wymaga otwartości i… pomysłowości :) Tutaj utarte pytania i zadania, które rozwiązują specjaliści zapewne się nie sprawdzą. W trakcie procesu rekrutacji potrzebujesz mocniej sprawdzić samoświadomość i zaangażowanie – bo na nich osoba, która zmienia branżę będzie bazować. Im lepiej zna siebie (np. swoje mocne strony i ograniczenia) tym sprawniej wejdzie w nową rolę, będzie umiała prosić o odpowiednią pomoc i korzystać z tego, co już umie.
Dlatego postaw w procesie rekrutacji na to, by sprawdzić:
- motywację do zmiany i zaangażowanie w nią,
- chęć nauki, rozwoju i wkładanie w to energii / czasu,
- znajomość siebie (mocnych stron, ograniczeń) i umiejętność łączenia tego z praktyką,
- dopasowanie do specyfiki działania Twojej organizacji i jej pracowników.
Ustal taki proces (narzędzia, etapy, osoby zaangażowane), który da Ci informacje o tych obszarach!
I uwzględnij je w tym, jak przedstawiasz firmę i rolę kandydatce/towi!
Dopasuj opowieść o firmie do tego, czego potrzebuje osoba, która zmienia branżę
Osoba, która zmienia branżę dopiero zapoznaje się z jej specyfiką. Nawet, jeśli ma już wiedzę o działaniu biznesu i doświadczenie zawodowe, wciąż nie będzie mieć informacji o tym, jak działa Twoja firma. Przez to może być jej trudno ocenić, czy do siebie pasujecie, może też… zrezygnować z procesu, bo zwątpi w swoje szanse. Aby tego uniknąć dopasuj sposób, w jaki opowiadasz o firmie na rozmowie kwalifikacyjnej lub innych etapach kontaktu z kandydatką/tem.
W opowieści o firmie uwzględnij:
- jak firma wypada na tle branży, co ją cechuje lub wręcz wyróżnia,
- jak rozumiana jest rola, o której rozmawiacie i czego wymaga,
- jak wygląda ścieżka kariery w firmie i od czego zależy awans,
- czego oczekujesz od osoby, która zmienia branżę,
- jak zadbasz o rozwój takiej osoby, jak pomożesz jej wejść w branżę :)
To jak najbardziej OK, by jasno ustalić zasady rozwoju i nauki, określić cele, które ma osiągnąć osoba w zmianie branży, abyście przedłużyli współpracę. Jeśli od razu szczerze określicie braki i ustalicie plan ich nadrobienia, dla obu stron będzie jasne co ma się wydarzyć, aby zmiana była sukcesem. Oczywiście najpierw trzeba to wiedzieć i pokonać ograniczenia organizacji, które często sprawiają, że firmy nie zatrudniają osób w zmianie branży ;).
Jeśli Ty chcesz dać osobom w zmianie branży szansę – najlepiej! :)
Działaj, testuj i ulepszaj Twój proces. A jeśli będziesz potrzebować wsparcia – porozmawiajmy!
A może jesteś osobą, która myśli o zmianie branży? Już niedługo będę miała dla Ciebie ebooka, który pomoże Ci ruszyć do przodu i szczerze przedstawić ofertę wartości, którą wnosisz.
Z zastrzeżeniem, że jeśli firma nie chce (boi się) dać Ci szansę… to nie da. Dzięki ebookowi łatwiej znajdziesz firmy otwarte na takie osoby, jak Ty! :)
Trzymam kciuki za Twoje procesy rekrutacyjne,
Ania
Autor/ka zdjęcia: Glen Carrie / unsplash.com