Marzec i kwiecień to sezon wiosennych targów pracy, a październik i listopad – jesiennych.
Na najpopularniejszych wydarzeniach pojawiają się tłumy, co znacznie utrudnia znalezienie oferty dla siebie.
Pracodawcy muszą z kolei rywalizować o uwagę kandydatów, co nie jest łatwe w natłoku ludzi i informacji.
Aby skorzystać z potencjału tej formy spotkań, trzeba się przygotować.
Dzięki temu, jako kandydat, maksymalnie dobrze wykorzystasz swój czas i porozmawiasz z firmami, które mają oferty najlepiej dopasowane do Twoich pasji i umiejętności. Jako pracodawca – zwiększysz szanse na przyciągnięcie właściwych osób i wzmocnisz swój wizerunek.
Przygotowanie dzielę na trzy kategorie, ściśle powiązane ze sobą.
Mamy więc przygotowanie taktyczne, informacyjne i fizyczne.
Trochę jak na szkoleniu dla wojska :D
TARGI PRACY – TAKTYKA DLA KANDYDATA
Przygotowanie taktyczne:
- Oceń ile masz czasu na działalność poza uczelnią. To pomoże ci określić czy szukasz praktyk czy pracy.
- Zastanów się, jakie umiejętności chcesz rozwijać i jakie projekty wydają ci się interesujące. Określ czego chcesz się w najbliższym czasie nauczyć, jaka branża Cię interesuje.
- Przygotuj listę pytań, na jakie chcesz poznać odpowiedzi.
- Sprawdź aktualność CV – kolejność informacji i poprawność danych. Choć wydaje się to oczywiste, moja znajoma w tym roku przyniosła mi CV bez danych kontaktowych – ot, psikus Worda przy formatowaniu ;)
- Przygotuj uniwersalne CV, które możesz rozdać wielu firmom. No chyba, że chcesz celujesz w wybraną markę – wtedy przygotuj takie skierowane do nich, z logiem itd. Wyróżnisz się.
- Przygotuj swój „pitch” czyli 1 zdanie wprowadzające, np.: „Cześć, jestem Ania, studiuję na 3 roku informatyki i szukam praktyk w JAVA.” Dzięki temu szybko i konkretnie przedstawisz siebie i dasz najważniejsze informacje do rozpoczęcia rozmowy. A pracodawcy to doceniają! (Zazwyczaj muszą o to pytać).
- Sprawdź wcześniej daty targów i zaplanuj swój udział. Niektóre wymagają rejestracji i pobrania biletów – nie przegap terminów!
Przygotowanie informacyjne:
- Przejrzyj listę firm, które będą obecne na targach pracy. Spisz listę interesujących Cię pracodawców. Jeśli te informacje są dostępne, zaznacz też lokalizację stoisk, by nie poruszać się po omacku.
- Odwiedź strony internetowe wybranych pracodawców – sprawdź czym się zajmują i zobacz, czy to Cię interesuje. Koniecznie przejrzyj ich aktualne oferty praktyk i pracy.
- Porównaj informacje ze strony ze swoją listą pytań – pytania bez odpowiedzi zadaj na targach. Masz wtedy gotowe tematy do rozmowy, możesz zadać bardziej szczegółowe pytania i wyróżnisz się na tle niezorientowanych osób.
Przygotowanie fizyczne:
- Wydrukuj swoje CV i zabierz je ze sobą. To twoja wizytówka. W trakcie targów pomoże Ci nawiązać kontakt z firmami i szybciej otrzymasz informację czy mają ofertę dla Ciebie. Dodatkowo możesz liczyć na podpowiedzi jak ulepszyć dokument. Weź także wersję elektroniczną na pendrive lub na mailu – niektóre firmy proszą o aplikowanie w trakcie targów i mają w tym celu przygotowane formularze.
- Ubierz się wygodnie i schludnie – dzięki temu zrobisz dobre wrażenie, ale będziesz się też czuć komfortowo. Weź wygodne buty, bo często odwiedzenie wielu stoisk to masa chodzenia :)
Na Targach Pracy:
- Bądź wcześniej albo tuż po otwarciu – standardowo najmniejszy ruch jest między 10:00 a 11:00 oraz między 12:00 a 13:00 (pora obiadowa). Wyjątkiem są Targi Absolvent Talent Days, gdzie w chwili otwarcia kolejka sięga 200 osób. Na ATD warto przyjść 30 minut przed otwarciem lub 2-3 godziny po nim. Wczesna pora wizyty zwiększa szanse na otrzymanie pozytywnej energii i gadżetów – po całym dniu targów obie pule są na wyczerpaniu ;)
- Weź katalog targowy i sprawdź lokalizację firm. Wybierz kilku najbardziej interesujących pracodawców i do nich podchodź na targach w pierwszej kolejności. Zbierzesz najwięcej informacji w krótkim czasie i masz szanse na największy wybór gadżetów ;)
- Jeśli interesują Cię korporacje z dużym kapitałem zagranicznym, bądź przygotowany na to, że na stoisku będzie przedstawiciel mówiący tylko po angielsku. Możesz się na niego natknąć. Nie uciekaj ;)
- Nie bądź łowcą gadżetów – nikt ich nie lubi. Serio potrzebujesz kolejnego długopisu?
Na każdych targach robię rundkę zapoznawczą – sprawdzam oferty wystawców, patrzę na jakość ich stoisk i czasami rozmawiam z konkurencją lub firmami, które mnie zaciekawią.
Dwa lata temu podeszłam do firmy szukającej programistów .Net w Katowicach.
– Rozdajecie klapki plażowe! Nietypowo! A dlaczego akurat klapki? – uśmiechnęłam się do przedstawiciela firmy, za którym na roll upie widniało zdjęcie rajskiej plaży.
– A nie wiem, HR tak wymyślił – wzruszył ramionami – To dajemy.
<Kurtyna>
Jak widać, pracodawcy też muszą się do targów pracy przygotować ;)
TARGI PRACY – TAKTYKA DLA PRACODAWCY
Przygotowanie taktyczne:
- Przede wszystkim wybieraj wydarzenia, na których pojawi się twoja grupa docelowa. Jeśli szukasz specjalistów IT, wybierz targi im dedykowane, jeśli humanistów – ogólne.
- Zastanów się nad lokalizacją – czy w danym mieście są kandydaci z Twojej branży? Czy będą skłonni się relokować do innej części kraju? Jeśli szukasz ludzi w Krakowie do Szczecina, szanse na znalezienie są niewielkie ;)
- Wybieraj targi pracy o sprawdzonej renomie – takie jak Dni Kariery, Inżynierskie Targi Pracy, Absolvent Talent Days. Masz tam zapewnioną dobrą organizację i wiele ciekawych firm.
- Z rozwagą wybierz lokalizację stoiska oraz jego rozmiar: miejsca przy wejściach generują największy ruch; duże ścianki targowe mogą wymagać „otwartych” stoisk, aby wszystko zmieścić; zobacz w jakich miejscach rozlokowane są firmy z Twojej branży – czasami warto być blisko (skupienie grupy docelowej), a czasem dalej (rozłożenie atrakcji, dłuższe przyciągnięcie uwagi kandydatów).
- Przygotuj ogłoszenia dopasowane do profilu targów (np. tylko dla absolwentów na Absolvent Talent Days), ale weź także ogólne ulotki z opisem firmy na wypadek, gdyby trafił się doświadczony kandydat. Na każdej ulotce daj namiar na stronę www z ofertami pracy!
- Zadbaj o to, by materiały wizerunkowe (ścianka, roll upy, lista ogłoszeń) jasno wskazywały czym się zajmuje firma i kogo szuka. To ułatwia kandydatom selekcję. Jeśli nie uda im się przedrzeć przez tłum, dobrze by wiedzieli, czy warto czekać ;)
- Zaplanuj liczbę przedstawicieli firmy na stoisku. Pamiętaj, że w porze posiłków przynajmniej jedna osoba będzie nieobecna. Uwzględnij też popularność targów, aby odpowiedzieć na możliwe zainteresowanie ze strony kandydatów.
- Wybierz reprezentantów firmy znających się na procesie rekrutacji w firmie i zakresie projektów, ale zwróć też uwagę na to, by były to osoby wytrzymałe na hałas i liczne pytania. Jeśli nie masz pewności, czy przeżyją 8h stania w tłumie – zrób dwie zmiany :)
- Zadbaj o spójny wizerunek przedstawicieli firmy – identyczne koszulki z logo firmy lub element ubrania z logo (wpinki, apaszki, krawaty). Pamiętaj jednak, by dostosować dress code do charakteru targów – garnitury mogą odstraszać studentów, a koszulki polo zniechęcać doświadczonych kandydatów na wyspecjalizowanych targach.
- Mądrze zaplanuj atrakcje na stoisku. Losowania drogich gadżetów, konkursy, konsultacje CV, speed recruitment, foto budki czy symulatory lotów – wszystkie opcje są OK, o ile są spójne z profilem firmy i odpowiadają jej kulturze pracy. Losowania i stoiska z kawą lub pączkami przyciągają tłumy, ale większość osób stoi w kolejce po jedzenie i nie jest zainteresowana firmą, a w dodatku ma problemy z komunikacją podczas przeżuwania babeczek ;)
- Wybieraj gadżety dopasowane do działania firmy i profilu kandydatów – długopis czy notes to standardowy prezent, ale jeśli dodasz do niego coś charakterystycznego dla branży – zyskasz w oczach odwiedzających. Przez wiele lat SABRE miało piłeczkę antystresową w kształcie samolotu, co było fajne, bo tworzą oprogramowanie dla branży lotniczej.
- Pamiętaj też o jakości gadżetów – rozpadające się lub źle działające psują Ci renomę. Funkcjonuje tu swoista zasada „Pokaż mi Twój gadżet a powiem ci kim i jaki jesteś” ;)
- Ustal system rozdawania gadżetów – czy każdy może dostać wszystko, czy też są prezenty o większej wartości, które chcesz podarować wybranym osobom?
- Zabierz kopie drobnych materiałów wizerunkowych (np. ankiety kontaktowe, ulotki z ofertami pracy) na pendrive, tak aby możliwe było ich dodrukowanie w razie konieczności.
Przygotowanie informacyjne:
- Decydując się na udział w targach dokładnie sprawdź wielkość dostępnych stoisk i oblicz swoje potrzeby. Kluczowy jest rozmiar ścianki targowej oraz wszystkich innych materiałów typu telewizory, stoły do gier, foto budki czy symulatory gier. Jeśli już zabierasz ze sobą cały arsenał, dobrze by był optymalnie wykorzystany ;)
- Przed wydarzeniem zbierz podstawowe informacje: godziny trwania, dostępność parkingu, posiłki dla reprezentantów, pomoc organizatora w ustawianiu stoiska (np. transporcie ścianki), dostęp do prądu, internetu, godziny wystąpień (jeśli korzystacie z tej opcji).
- Zorganizuj spotkania informacyjne dla reprezentantów firmy biorących udział w targach. Opowiedz o aktualnych procesach rekrutacyjnych, kluczowych projektach, realizowanych programach praktyk lub aktywnościach na rynku pracy czy uczelniach. Uprzedź o warunkach pracy na targach – hałasie, tłumie, dużej ilości mówienia i stania.
- Wybierz jedną osobę kontaktową, odpowiedzialną za stoisko w danym dniu. Poinformuj pozostałych uczestników o ich roli w wydarzeniu, uprzedź jakiej pomocy będziesz potrzebować.
- Jeśli masz już doświadczenie w takich wydarzeniach, podziel się nim z nowymi osobami – opowiedz o typowych pytaniach, jakie otrzymujecie od kandydatów i przedstaw standardy zachowania na stoisku (np. jemy i odbieramy telefon poza stoiskiem, nie korzystamy z laptopów, piłeczki rozdajemy za CV). Powiedz też o standardach ubioru.
Przygotowanie fizyczne:
- Zamów odpowiednio wcześniej materiały wizerunkowe w wybranej liczbie. Podziel je i oznakuj, tak aby na stoisku łatwiej i szybciej można było je rozłożyć.
- Zadbaj o odpowiednią liczbę długopisów – to wciąż „gorący” gadżet ;) A jest bardzo przydatny jeśli prosisz kandydatów o wypełnianie ankiet kontaktowych.
- Przećwicz składanie i rozkładanie ścianki, sprawdź czy są wszystkie elementy niezbędne na stoisku (kable, stojaki, nóżki i pojemniki). Nie wszystko da się wydrukować z pendrive’a lub dowieźć taksówką ;)
Na Targach Pracy:
- Pojaw się na miejscu z minimum 1 godzinnym wyprzedzeniem. Dzięki temu na spokojnie rozłożysz stoisko, wyjaśnisz ewentualne pytania zespołu, a nawet zdążysz wypić kawę na rozbudzenie ;)
- Organizując stoisko staraj się nadać mu format otwarty – ustaw elementy tak, aby zachęcało do odwiedzin i ułatwiało rozmowę.
- Stopniowo wykładaj przywiezione gadżety. Pozwoli Ci to rozłożyć ich wydawanie na cały czas trwania wydarzenia i ustrzeże przed atakami „łowców gadżetów”. Z moich targowych badań wynika, że ludzie nie mają odwagi brać gadżetu jeśli w pojemniku został tylko jeden, ostatni ;)
- Możesz od razu prowadzić krótką weryfikację kompetencji lub zapisywać kandydatów na spotkania rekrutacyjne (pierwszy etap). Jeśli chcesz prowadzić speed recruitment – warto wcześniej uprzedzić o tym kandydatów np. na profilu firmy na Facebooku.
- Rób krótkie notki na CV – czego szuka dana osoba (praktyki, praca, jakie zna technologie lub języki), zwłaszcza jeśli rozmawiasz z kimś fajnym ;) Sprawdzaj też zgodę na przetwarzanie danych!
- Pamiętaj o uśmiechu, dobrej energii i inicjatywie – czasem trzeba podejść do kandydatów i zacząć rozmowę. Z drugiej strony nic tak nie odstrasza jak „sztywniaki” na stoisku, z grobowymi minami lub nosami w komórkach.
Po długości notki widać, że więcej przygotowań leży po stronie pracodawcy.
Ma to sens, bo w końcu to firma chce zachęcić do współpracy i pokazać się z najlepszej strony.
Jako kandydat pamiętaj jednak, że rekrutacja to randka – obie strony muszą chcieć budować związek.
Traktuj więc targi pracy jak zaproszenie na spotkanie ze strony pracodawcy.
I jeśli idziesz nie tylko po darmowy długopis lub kawę – weź się trochę „odstrzel” ;)
Trzymam kciuki!
Ach, lista na pewno nie jest kompletna, daj znać jeśli coś powinnam dopisać! :)
Autor zdjęcia: Aaron Burden/unsplash.com